ZŠR Trať Žilina – Púchov, Tunel Diel
Modernizácia železničnej trate Púchov – Žilina pre rýchlosť do 160 km/h, I. etapa – Tunel Diel
Investor: Železnice Slovenskej republiky, Bratislava
Miesto realizácie: Nimnica
Vyšší zhotoviteľ (Objednávateľ): TSS GRADE, a.s.
Popis objektov:
Tunel Diel je navrhovaný v rámci modernizácie železničnej trate Púchov – Považská Bystrica, traťový úsek Púchov – Považská Bystrica v staničení (os koľaje č.1) nžkm 161,422 973 až nžkm 162,506 000 s celkovou dĺžkou 1081,7 m. Prechádza masívom vrchu Diel, ktorý tvorí centrálnu meandru Váhu v tomto úseku toku.
Tunelová rúra je rozdelená na úseky budované razením a hĺbením. Hĺbené úseky sú budované v otvorenej stavebnej jame na oboch portáloch, ktoré budú následne zasypané a rekultivované, tak aby charakter prírodného prostredia bol zachovaný.
Razená časť tunela bude realizovaná v zmysle zásad NRTM s použitím mechanického rozpojovania v priportálových oblastiach. Trhavinové rozpojovanie hornín sa bude používať na raziace práce tunelovej rúry v kompaktnejších častiach horninového masívu.
Tunelové ostenie je navrhnuté dvojplášťové tvorené primárnym a sekundárnym ostením.
Na základe požiadavky predpisu TSI-INS, TSI-SRT (2008/ES) bude tunel Diel vybavený únikovou štôlňou dl. Cca 304,15 m a priečnym prepojením do tunelovej rúry dl. Cca 21 m. Profil priečneho prepojenia je totožný s profilom únikovej štôlne. Smerové vedenia štôlne je navrhnuté ako polygón súbežne s osou tunelovej rúry. Štôlňa je vyústená na východnom portáli tunela Diel.
Základné parametre tunela:
Typ tunela: Jednorúrový dvojkoľajný
Dĺžka tunela v osi tunela: 1081,7 m
Dĺžka razenej časti: 1050,0 m
Osová vzdialenosť koľají: 4,2 m
Priechodný prierez: „C“ s nadstavcom pre elektrifikované trate
Traťová rýchlosť: 160 km/h, (výhľadová rýchlosť 200 km/h pre možnosť jazdy jednotiek s výkyvnými skriňami
Únikový chodník: na oboch stranách tunela
Svetlá výška nad chodníkom: 2,25 m
Dĺžka únikovej štôlne v osi: 304,150 m
Dĺžka únikovej štôlne vrátane prepojky: 325,15 m
Realizované práce:
- SO 44.33.30 PÚCHOV – POVAŽSKÁ BYSTRICA,TUNEL DIEL, TUNELOVÁ RÚRA
- Razenie a primárne ostenie
- Hydroizolácia
- Základové dosky a spodné klenby
- Sekundárne ostenie – horné klenby
- Odvodnenie tunela
- Chodníky a káblové trasy
- Vybavenie tunela
- SO 44.33.31 PÚCHOV – POVAŽSKÁ BYSTRICA, TUNEL DIEL, ZÁPADNÝ PORTÁL
- SO 44.33.32 PÚCHOV – POVAŽSKÁ BYSTRICA, TUNEL DIEL, VÝCHODNÝ PORTÁL
- SO 44.33.33 PÚCHOV – POVAŽSKÁ BYSTRICA, TUNEL DIEL, ÚNIKOVÁ ŠTÔLŇA
- SO 44.38.08 -Prístupová komunikácia k východnému portálu tunela Diel , múr a odvodnenie.
- SO 44.38.10.2B Púchov – Považská Bystrica, Zárubný múr v sžkm 167,080 – 167,130 – Zárubný múr Milochov
- SO 45.38.03 Žst. Považská Bystrica, Preložka komunikácie v sžkm 171,190 – sžkm 171,466
Obdobie výstavby: december 2016 –